خدمات فرودگاهی

جديدترين دوره ها


خدمات فرودگاهی به‌عنوان یکی از بخش‌های اساسی در صنعت هوانوردی، بر ارائه خدمات کارآمد و ایمن به مسافران، هواپیماها و پرسنل فرودگاهی تمرکز دارد. این حوزه شامل مدیریت و نظارت بر عملیات زمینی، هماهنگی بین بخش‌های مختلف فرودگاهی و تضمین رضایت مشتریان است. خدمات فرودگاهی نقش حیاتی در رعایت اصول ایمنی و در روان‌سازی فرآیندهای پرواز، کاهش تاخیرها و خدمات رسانی به مسافران دارد.

براساس اطلاعات برآمده از آمار حوادث و سوانح هوایی، بیشترین درصد حوادث و سوانح هوایی در حوزه فرودگاه اتفاق افتاده است که در این راستا و جهت ارتقاء ایمنی، نظارت بر عملیات فرودگاهی و هماهنگ نمودن عملیات کلیه عوامل مرتبط با امور پروازی دارای حساسیت و اولویت پروازی می باشد.

یکی از عوامل موثر در ایمنی در فرودگاه ها، شرکت های فعال در انجام خدمات زمینی مرتبط با بار، مسافر و هواپیما می باشند که در صورت نبودن آموزش کافی جهت مقابله با ریسک های مرتبط و خطاهای انسانی می تواند یکی از مسببین بروز سوانح در سطوح پروازی و اپرون باشند.

البته نظارت دقیق و قوی بر مبنای استانداردهای از پیش تعریف شده، عامل مهمی در کاهش و یا حذف سوانح ناشی از آنهاست بنابراین ارتقاء ایمنی و نظارت دقیق بر عملیات فرودگاهی مستلزم ارائه آموزش های مثمرثمر مطابق با استانداردهای بین المللی خواهد بود.

مدیریت دوره های آزاد دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری با ارائه دوره های آموزشی در بخش خدمات فرودگاهی مطابق با سرفصل های  IATA و منبطق با کتابچه راهنمای AHM  و نظامنامه آموزش مرکز که مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیز می باشد اقدام به برگزاری دوره های آموزشی با رعایت اهداف زیر نموده است:

  1. 1. استانداردسازی جهت ارتقاء سطح خدمات زمینی فرودگاهی با اجرای دوره های آموزشی به روز مطابق با کتب مرجع و بهره مندی از مدرسان مجرب در صنعت هوایی کشور
  2. 2. حفظ و ارتقاء ایمنی بوسیله نظارت بهینه و نظام مند بر امور فرودگاه ها
  3. 3. ارزیابی دوره های اجرا شده جهت بررسی اثربخشی آنها

در حوزه خدمات فرودگاهی اغلب به موارد زیر پرداخته می‌شود:

ترمینال‌های فرودگاهی

  • اصول مدیریت ترمینال‌های مسافری و باری
  • بهینه‌سازی فرآیندهای ورود و خروج مسافران
  • نظارت بر عملیات زمینی و تضمین جریان روان ترافیک

خدمات مسافری و باری در فرودگاه

  • آموزش مدیریت بار هوایی و خدمات بار مسافری
  • اصول ارائه خدمات به مسافران با نیازهای خاص
  • روش‌های بهبود خدمات مشتری و افزایش رضایت مسافران

ایمنی و امنیت در عملیات زمینی

  • آموزش اصول ایمنی در عملیات زمینی با کاهش حوادث و رویدادها
  • آشنایی با سیستم‌های امنیتی فرودگاهی و کنترل دسترسی
  • هماهنگی با نهادهای امنیتی برای مدیریت بحران‌های احتمالی

مدیریت بحران در فرودگاه‌ها

  • تدوین و اجرای طرح‌های مدیریت بحران و واکنش اضطراری
  • هماهنگی با تیم‌های اضطراری و خدمات پزشکی
  • برگزاری مانورهای دوره‌ای برای آمادگی در مواجهه با بحران‌ها

هماهنگی و ارتباطات بین بخشی

  • تقویت ارتباطات بین واحدهای مختلف فرودگاهی
  • اصول هماهنگی عملیات پرواز، باری و مسافری
  • مدیریت موثر زمان و منابع برای کاهش تاخیرهای احتمالی

خدمات حمل‌ونقل و پارکینگ

  • مدیریت سیستم‌های حمل‌ونقل درون‌فرودگاهی و پارکینگ‌ها
  • بهینه‌سازی دسترسی و جابجایی مسافران در فرودگاه
  • ارائه خدمات پارکینگ با رعایت استانداردهای ایمنی و امنیتی

مدیریت تسهیلات فرودگاهی

  • نگهداری و بهره‌برداری از تجهیزات و زیرساخت‌های فرودگاهی
  • نظارت بر بهداشت، نظافت و خدمات رفاهی مسافران
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت پسماند در فرودگاه

              فرصت‌های شغلی

              متخصصان خدمات فرودگاهی نقش کلیدی در مدیریت و ارتقاء کارایی عملیات فرودگاهی ایفا می‌کنند.

              فرصت‌های شغلی در این حوزه شامل موارد زیر است:

              - مدیر ترمینال فرودگاهی: نظارت بر عملیات روزمره و هماهنگی بین بخش‌های مختلف فرودگاه، شرکت های هواپیمایی،شرکت های باری

              • و شرکت های خدمات فرودگاهی

              - متخصص خدمات مسافری: مدیریت تجربه مسافران از ورود تا خروج

              - کارشناس ایمنی فرودگاهی: اجرای استانداردهای ایمنی و امنیت در عملیات زمینی

              - مدیر تسهیلات فرودگاهی: نگهداری و بهبود زیرساخت‌ها و تجهیزات فرودگاهی

              - متخصص مدیریت بحران فرودگاهی: تدوین و اجرای برنامه‌های واکنش اضطراری

              دوره‌های آموزشی مرتبط

              • دوره های آموزشی بدو خدمت و بازآموزی برای کلیه مشاغل حوزه خدمات فرودگاهی با سرفصل های IATA
              • و منطبق بر کتابچه راهنمای AHM  و نظامنامه آموزشی مرکز که مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری نیز می­ باشد.

              مدیریت ترمینال‌های فرودگاهی

              • برای مدیران و کارکنان بخش‌های مختلف فرودگاهی

              ایمنی و امنیت در عملیات زمینی

              • برای پرسنل زمینی و تیم‌های امنیتی فرودگاه، شرکت های هواپیمایی، باری و خدمات فرودگاهی

              مدیریت بحران در فرودگاه‌ها

              • برای مدیران بحران و تیم‌های اضطراری

              هماهنگی و ارتباطات بین بخشی

              • برای بهبود جریان اطلاعات بین واحدها، روان شدن عملیات و کاهش تاخیرها در عملیات فرودگاهی