تعمیر و نگهداری هواپیما شامل مجموعه فعالیتهایی است که برای اطمینان از ایمنی، عملکرد و کارایی هواپیما انجام میشود. این فرآیند شامل بازرسیهای دورهای، تعمیرات اساسی، رفع خرابیها و سرویسهای مختلف است که به منظور جلوگیری از خرابیهای غیرمنتظره و افزایش طول عمر هواپیما صورت میگیرد.
در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما اغلب به موارد زیر پرداخته میشود:
Line Maintenance
شامل بازرسیها و تعمیرات سبک روزمره است که در زمانهای کوتاه بین پروازها انجام میشود. این نوع نگهداری شامل بررسیهای سریع سیستمها، جایگزینی قطعات معیوب و مواردی است که باید بهسرعت حل شوند.
Base Maintenance
شامل تعمیرات و بازرسیهای بزرگ و دقیقتر میشود که به زمان بیشتری نیاز دارند. این عملیات در هنگرهای ویژه انجام میشود و شامل بررسی و تعمیرات موتور، سازه و سیستمهای مهم است.
فرصت های شغلی:
فرصتهای شغلی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما به دلیل پیچیدگی و اهمیت ایمنی صنعت هوانوردی، همیشه تقاضای زیادی دارند. این شغلها به مجموعهای از مهارتها و تخصصهای فنی نیاز دارند و در زمینههای مختلفی فرصتهای شغلی ایجاد میکنند. در ادامه، برخی از موقعیتهای شغلی مرتبط با تعمیر و نگهداری هواپیما را معرفی میکنم:
- تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما
- مهندس تعمیر و نگهداری هواپیما
- بازرس تعمیر و نگهداری هواپیما
- تکنسین سیستم های الکترونیکی
- مهندس پشتیبانی فنی هواپیما
دورههای آموزشی مرتبط
آموزشهای مرتبط با تعمیرات و نگهداری هواپیما شامل دورههای تئوری و عملی است که دانشجویان را برای کسب مهارتهای فنی و تخصصی در این زمینه آماده میکند. برخی از دورههای اصلی شامل موارد زیر هستند:
دورههای تخصصی موتور و سیستمهای هواپیما
• دورههای تعمیر موتور توربوجت و توربوپراپ: این دورهها تمرکز بر تعمیر و نگهداری موتورهای جت و پروانهای دارند.
• دوره سیستم های سیم کشی و اتصالات الکتریکی هواپیما(EWIS): هدف این دوره آموزش صحیح نحوه ی تعمیر و عیب یابی سیستم های سیم کشی در هواپیماها است تا از ایمنی،کارایی و عملکرد صحیح این سیستم ها اطمینان حاصل شود.
یک دوره تخصصی است که به منظور آشنایی با جنبه های ایمنی مرتبط با مخازن سوخت در صنعت هوانوردی برگزار می شود.((FTS)دوره ایمنی مخازن سوخت)
دورههای مبتنی بر Part 66
این دورهها استانداردهای آژانس ایمنی هوانوردی اروپا را پوشش میدهند و به افراد اجازه میدهند که به عنوان مهندس تعمیرات هواپیما در اروپا و سایر کشورهایی که این استانداردها را قبول دارند، فعالیت کنند. مدرک Part 66 به چهار دسته اصلی تقسیم میشود:
Category A-: برای تکنسینهایی که عملیات نگهداری پایهای و ابتدایی را انجام میدهند.
Category B1-: مربوط به نگهداری مکانیکی و تعمیرات سیستمهای هواپیما (موتور، هیدرولیک و غیره).
Category B2-: مربوط به سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی هواپیما (ارتباطات، ناوبری و غیره).
Category C-: برای مدیریت و نظارت بر عملیات تعمیر و نگهداری.
دوره های آموزشی B1وB2 به صورت تطبیقی برای دانشپذیران با مدرک مرتبط(کارشناسی هوافضا،مکانیک و ...) در دانشکده صنعت هواپیمایی کشوری برگزار می گردد.
مبلغ قبل از تخفیف : 20,000,000 ريال
مبلغ نهایی : 20,000,000 ريال
توضیحات مبلغ : مبلغ پرداختی به عنوان پیش ثبت نام بوده و مبلغ نهایی در هنگام شروع دوره دریافت خواهد شد.
این دوره ویژه متقاضیان مدارک مرتبط (مکانیک ،هوافضا،...) می باشد.
دسته بندی : تکنسین تعمیر و نگهداری هواپیما
مهلت ثبت نام : 1403/11/17